Zákon č. 239/1992
České národní rady
ze dne 14. dubna 1992
o Státním fondu kultury České republiky
Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:
§ 1
§ 1 (1) Zřizuje se Státní fond kultury České republiky (dále jen "Fond").
§ 1 (2) Fond je právnickou osobou, která se zapisuje do obchodního rejstříku. Fond spravuje ministerstvo kultury České republiky (dále jen "správce Fondu").
§ 1 (3) V čele Fondu je ministr kultury České republiky (dále jen "ministr"), který odpovídá za hospodaření s prostředky Fondu.
§ 2
§ 2 (1) Orgánem rozhodujícím o způsobu a výši čerpání prostředků Fondu je Rada Fondu (dále jen "Rada").
§ 2 (2) Členy Rady volí a odvolává Česká národní rada, které je Rada odpovědna. Návrhy podává z významných osobností kultury a peněžnictví po projednání s profesními organizacemi a sdruženími tvůrců a pracovníků působících v oblasti kultury ministr. Členství v Radě je veřejnou funkcí,[1]je čestné a nezastupitelné.
§ 2 (3) Rada má nejvíce 13 členů. Funkční období Rady je tříleté.
§ 2 (4) Náklady spojené s činností Rady nese Fond.
§ 2 (5) Podrobnosti o organizaci a činnosti Rady upraví statut Fondu, který schvaluje na návrh správce Fondu Česká národní rada.
§ 3
§ 3 (1) Členem Rady může být pouze bezúhonný občan České republiky.
§ 3 (2) Člen Rady nesmí mít funkce v politických stranách nebo politických hnutích ani nesmí aktivně jejich jménem veřejně vystupovat nebo působit v jejich prospěch v souvislosti s funkcí v Radě; dále nesmí zastupovat obchodní zájmy, které by mohly být v rozporu s výkonem jeho funkce nebo by mohly nepříznivě ovlivňovat jeho nestrannost a objektivitu rozhodování.
§ 3 (3) Členství v Radě je neslučitelné s funkcí prezidenta, poslance, předsedy a místopředsedy vlády, ministra, vedoucího jiného ústředního orgánu státní správy nebo jeho náměstka.
§ 4
Členství v Radě zaniká
a) uplynutím funkčního období,
b) vzdáním se funkce,
c) úmrtím člena,
d) odvoláním,
e) ztrátou způsobilosti k právním úkonům.
§ 5
§ 5 (1) Rada posuzuje zejména
a) zásadní otázky tvorby a užití prostředků Fondu,
b) návrh ročního rozpočtu příjmů a výdajů Fondu a návrh závěrečného účtu Fondu.
§ 5 (2) Rada rozhoduje o žádostech o poskytnutí prostředků Fondu podle § 10.
§ 5 (3) Rada schvaluje účetní závěrku Fondu sestavenou k rozvahovému dni.
§ 6
§ 6 (1) Správce Fondu sestavuje pro každý rozpočtový rok návrh rozpočtu příjmů a výdajů, přehled pohledávek a závazků a závěrečný účet Fondu, které předkládá ministerstvu financí České republiky ve lhůtách stanovených pro sestavování státního rozpočtu České republiky (dále jen "státní rozpočet") a státního závěrečného účtu České republiky (dále jen "státní závěrečný účet").
§ 6 (2) Návrh rozpočtu Fondu předkládá Ministerstvo financí vládě vždy do 31. srpna a ta jej po případných změnách, které v něm provede, předkládá spolu s návrhem státního rozpočtu ke schválení Poslanecké sněmovně. Správce Fondu stanoví v návrhu rozpočtu Fondu jeho celkové výdaje jako částku podle zvláštního zákona.[1a]
§ 6 (3) Se závěrečným účtem Fondu předkládá správce Fondu vyhodnocení prostředků Fondem vynaložených.
§ 6 (4) Fond vede účetnictví podle zákona o účetnictví a zpracovává účetní závěrku, kterou ověřuje auditor. Náklady s tím spojené nese Fond.
§ 7
Finančními zdroji Fondu jsou:
a) výnosy z majetkových účastí České republiky na podnikání právnických osob v kultuře s výjimkou filmového průmyslu,
b) výnosy z cenných papírů nabytých Fondem od jiných subjektů,
c) úvěry od právnických osob,
d) úroky z návratných finančních výpomocí a půjček, poskytnutých Fondem žadatelům, a úroky z prostředků Fondu uložených v bance,
e) splátky půjček a návratných finančních výpomocí poskytnutých Fondem žadatelům,
f) smluvní pokuty placené žadateli v případech, ve kterých prostředky Fondu nebyly použity podle stanovených podmínek (§ 10),
g) dary a dědictví pro Fond,
h) výnosy z veřejných sbírek organizovaných Fondem,
i) sjednané podíly na příjmech z projektů, na které byly poskytnuty prostředky Fondu (§ 10),
j) 50 % podíly z výnosů nájmu předmětů kulturní hodnoty a movitých a nemovitých kulturních památek, ke kterým vykonává právo hospodaření správce Fondu,
k) výnosy z pohlednic, plakátů a dalších příležitostních tisků, vydávaných správcem Fondu,
l) dotace ze státního rozpočtu,
m) další zdroje stanovené zvláštními právními předpisy.
§ 8
§ 8 (1) Prostředky Fondu lze poskytovat na konkrétní kulturní projekty, a to na:
a) podporu vzniku, realizaci a uvádění umělecky hodnotných děl,
b) ediční počiny v oblasti neperiodických i periodických publikací,
c) získávání, obnovu a udržování kulturních památek[3]a sbírkových předmětů,
d) výstavní a přednáškovou činnost,
e) propagaci české kultury v zahraničí,
f) pořádání kulturních festivalů, přehlídek a obdobných kulturních akcí,
g) podporu kulturních projektů sloužících k uchování a rozvíjení kultury národnostních menšin v České republice,
h) podporu vysoce hodnotných neprofesionálních uměleckých aktivit,
i) ochranu, údržbu a doplňování knihovního fondu.
§ 8 (2) Prostředky Fondu se poskytují jako účelové dotace, půjčky nebo návratné finanční výpomoce.
§ 8 (3) Účelové dotace z Fondu lze poskytnout jen do výše dvou třetin žadatelem plánovaných nákladů, s výjimkou prostředků určených na záchranu kulturních památek, na které lze poskytnout prostředky do výše devíti desetin plánovaných nákladů.
§ 8 (4) Na poskytnutí prostředků Fondu není právní nárok. Prostředky Fondu nelze poskytnout ke krytí ztráty z činnosti právnických nebo fyzických osob.
§ 8 (5) Fond může peněžnímu ústavu poskytnout záruku za úvěr nebo za půjčku poskytnuté žadateli na projekty uvedené v odstavci 1.
§ 9
§ 9 (1) Žadatelem o poskytnutí prostředků Fondu může být právnická osoba se sídlem nebo fyzická osoba s trvalým pobytem na území České republiky. Je-li žadatelem československá právnická osoba s majetkovou účastí zahraničních osob,[4]lze prostředky Fondu použít, jen pokud je podíl majetkové účasti zahraniční osoby nižší než padesát procent.
§ 9 (2) Žadatel podává žádost písemně správci Fondu. V žádosti uvede označení a bližší charakteristiku projektu, o jehož podporu se uchází, předpokládanou výši nákladů, údaj o případné zahraniční účasti, požadovanou formu podpory a její výši, případně označení pohledávky, o jejíž zajištění žádá. Správce Fondu může žadateli uložit povinnost doplnit žádost a stanoví k tomu přiměřenou lhůtu.
§ 9 (3) Současně s podáním žádosti složí žadatel na úhradu nákladů spojených s posouzením žádosti na účet Fondu částku stanovenou statutem diferencovaně podle charakteru předkládaného projektu, nejvýše však deset tisíc Kčs. Tuto částku je povinen správce Fondu žadateli vyúčtovat ve lhůtě podle § 10 odst. 1. Pokud náklady spojené s posouzením žádosti převýší složenou částku, hradí se rozdíl z prostředků Fondu.
§ 9 (4) Nedoplní-li žadatel žádost ve lhůtě podle odstavce 2 nebo nesloží-li částku podle odstavce 3, hledí se na žádost jako by nebyla podána.
§ 10
§ 10 (1) O poskytnutí prostředků Fondu rozhoduje Rada do tří měsíců ode dne doručení žádosti nebo jejího doplnění (§ 9 odst. 2) správci Fondu. Rozhodnutí Rady obsahuje:
a) označení projektu, který má být Fondem podpořen,
b) označení žadatele,
c) formu podpory,
d) výši poskytnutých prostředků nebo označení pohledávky, která má být zajištěna,
e) dobu splatnosti, pokud jde o poskytnutí návratné finanční výpomoci nebo půjčky.
§ 10 (2) Rada může v rozhodnutí stanovit, do jaké výše se Fond podílí na příjmech plynoucích z projektu podle odstavce 1.
§ 10 (3) Na základě rozhodnutí Rady a v souladu s ním uzavře Fond se žadatelem do 30 dnů od doručení rozhodnutí smlouvu o výši a podmínkách poskytnutí prostředků Fondu nebo o poskytnutí záruky podle § 8 odst. 5 a o případném podílu Fondu na příjmech plynoucích z projektu. Nedojde-li k uzavření smlouvy v této lhůtě z důvodů na straně žadatele, rozhodnutí podle odstavce 1 zaniká a na žádost se hledí jako by nebyla podána.
§ 10 (4) Na rozhodování podle odstavce 1 se nevztahují obecné předpisy o správním řízení.
§ 10 (5) Prostředky poskytnuté z Fondu lze použít výhradně ke stanovenému účelu; budou-li použity jinak, zaplatí žadatel Fondu pokutu ve výši a způsobem stanoveným ve smlouvě podle odstavce 3, a to až do celkové částky poskytnutých prostředků. Povinnost vrátit Fondu prostředky užité v rozporu se smlouvou tím není dotčena.
§ 10 (6) Podrobnosti o nakládání s prostředky Fondu upraví Statut Fondu.
§ 11
Zůstatek finančních prostředků Fondu se převádí do následujícího kalendářního roku.
§ 11a
§ 11a (1) Fond zveřejňuje informace o poskytnutých finančních prostředcích nebo zárukách jako otevřená data ve smyslu zvláštního zákona[5], a to v rozsahu
a) jméno a příjmení či název příjemce,
b) identifikační číslo osoby příjemce, je-li přiděleno,
c) obec, ve které má příjemce sídlo či místo pobytu,
d) výše poskytnutých prostředků a údaj o tom, jaká částka byla dosud vyplacena,
e) účel, na který jsou prostředky určeny, včetně odkazu na úplnou dokumentaci programu, jsou-li prostředky poskytnuty v rámci programu,
f) datum vydání rozhodnutí či uzavření smlouvy o poskytnutí prostředků,
g) informace o tom, že bylo rozhodnuto o porušení rozpočtové kázně na straně příjemce, nebo došlo k pozastavení výplaty, krácení nebo vrácení finančních prostředků, a to včetně částky, které se toto opatření týká.
§ 11a (2) Informace podle odstavce 1 se zveřejňují do 7 dnů od vydání rozhodnutí o poskytnutí prostředků, nevydává-li se rozhodnutí, pak do 7 dnů od účinnosti právního jednání, kterým se prostředky poskytují. V případě podle odstavce 1 písm. g) se informace zveřejní do 7 dnů po právní moci příslušného rozhodnutí či účinnosti dohody. Informace musí zůstat zveřejněné nejméně po dobu 10 let.
§ 11a (3) Brání-li jiný právní předpis zveřejnění určité informace způsobem podle odstavců 1 a 2, informace se tímto způsobem nezveřejní.
§ 12
Zákon České národní rady č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, ve znění pozdějších předpisů, se mění a doplňuje takto:
"§ 8 zní:
"§ 8
Ministerstvo kultury je ústředním orgánem státní správy pro umění, kulturně výchovnou činnost, kulturní památky, pro věci církví a náboženských společností, pro věci tisku, včetně vydávání neperiodického tisku a jiných informačních prostředků, s výjimkou rozhlasového a televizního vysílání, dále pro provádění autorského zákona a pro výrobu a obchod v oblasti kultury.".
§ 13
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. července 1992.
Přechodná ustanovení zavedena zákonem č. 239/2012 Sb. Čl. VIII
Přechodné ustanovení
Schvalování účetní závěrky podle § 5 odst. 3 zákona č. 239/1992 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, se poprvé provede za účetní období roku 2012.
Přechodné ustanovení zavedeno zákonem č. 261/2021 Sb. Čl. XXIII
Fond je povinen do 6 měsíců od účinnosti tohoto zákona zveřejnit způsobem uvedeným v § 11a informace o všech finančních prostředcích poskytnutých po 1. lednu 2018. Tyto informace musí zůstat zveřejněné nejméně po dobu 10 let.
Burešová v. r.
Pithart v. r.
Poznámky pod čarou
[1] § 124 zákona č. 65/1965 Sb., zákoníku práce, ve znění pozdějších předpisů.
[1a] § 8b odst. 3 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění zákona č. 482/2004 Sb.
[2a] Zákon č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů (zákon o evidenci obyvatel), ve znění pozdějších předpisů.
[2b] § 1 zákona č. 133/2000 Sb., ve znění zákona č. 53/2004 Sb.
[3] § 2 zákona ČNR č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, ve znění pozdějších předpisů.
[4] § 24 zákona č. 513/1991 Sb., obchodního zákoníku.
[5] Zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím.